Napsal  INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE   ( USA )

 

Škoda přestává být terčem vtipů

 

Dříve vysmívaný český automobil se dostává na výsluní. Podle starého vtipu o československé rachotině z komunistické éry se do škodovek začalo montovat rozmrazování zadních oken proto, aby si řidiči mohli při jejich tlačení ohřívat ruce. Takové vtípky bývaly běžné. Dnes již tento humor vyznívá naprázdno. V průběhu uplynulého desetiletí, kdy většina evropských výrobců automobilů buď zmizela, nebo uvázla na mrtvém bodě, Škoda auto nejen přežila, ale prosperitou předčila i ty nejdivočejší představy. Lze tu použít inzerát na oldsmobily: toto není škoda vašich otců.

V současné době se dceřiná společnost Volkswagenu transformovala z celonárodního terče posměchu do chlouby českého hospodářství. Největší společnost České republiky a největší automobilka ve střední Evropě zaznamenala vzestup objemu výroby, prodeje, exportu a zisku. Výkonní představitelé Škody tvrdí, že pro vysoké náklady na vývoj a distribuční síť neplánují vstup na lukrativní severoamerický trh. „Ano, americký trh,“ říká s nostalgickým povzdechem výkonný šéf Škody Vratislav Kulhánek. „Pravda, vždycky můžeme snít.“

Avšak na výnosném západoevropském trhu společnost dokázala více než snít. Škodovky se stávají stále běžnými v londýnských, berlínských a vídeňských ulicích. Proč Škoda vzkvétá, zatímco ostatní bývalé komunistické automobilky šly ke dnu nebo bojují o život? Částí odpovědi jsou zahraniční investice. V roce 1991 koupil Volkswagen za 650 milionů dolarů 70% podíl ve společnosti a v loňském roce od české vlády koupil zbývajících 30% za 320 milionů dolarů. Zahájil transformaci společnosti dosazením německého managementu a vydatnými investicemi. Efektivně také využil strojírenské síly v České republiky, poměrně levnou pracovní sílu a přístup na východoevropské trhy. „Došlo k masivnímu přesunu    know-how z Volkswagenu a za svou jsme přijali kulturu VW,“ říká Kulhánek. Avšak příběh Škody je víc než pouhý případ, kdy západní společnost přijela zachránit o život bojujícího východoevropského dinosaura. Datem svého založení je Škoda třetí nejstarší evropskou automobilkou. Předtím než ji komunisté po druhé světové válce znárodnili, vyráběla po celé Evropě populární velmi kvalitní automobily. Dokonce i škodovky z komunistických časů, kdy byly i pro Čechy oblíbeným terčem vtipů, považovali lidé z ostatních zemí východního bloku za dobrá auta. Vypadá to, že představitelé Škody přišli s odpovědí na všechny staré vtipy včetně toho: Za koho budete považovat řidiče škodovky, který říká, že dostal pokutu za rychlou jízdu? Za snílka.

 

 

 

                                                         

                                                                                                                             

 

 

                                                                                                                  Připravila Ivana Rybecká z časopisu SVĚT MOTORŮ

 

 

Webmaster přeje Škodovce mnoho úspěchů do dalších let.