! Škoda Octavia RS !


Společnost Škoda Auto zahájila výrobu a prodej sportovního modelu Octavia RS, kterým navazuje na stoletou tradici motoristického sportu.


Vůz Octavia RS je dynamické vozidlo určené především pro individualisty orientované na techniku a výkon. Dosud nejrychlejší sériově vyráběný vůz značky Škoda pohání benzínový turbomotor o objemu 1,8 l s výkonem 132 kW (180 k). S jeho pomocí dosahuje Octavia RS zrychlení z 0 na 100 km/hod za 7,9 sekundy a maximální rychlosti 235 km/hod. Vyššímu výkonu byl přizpůsoben i podvozek, který byl ve srovnání s vozem Octavia snížen o 15 mm. Má výrazně sportovní charakter odpružení a tlumení, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a atraktivní 16" kola z lehkých slitin se sportovním designem.
Interiér nabízí atraktivní sportovní sedadla a volant, kontaktní plochy pedálů z nerezavějící oceli a další doplňky. Standardní výbava obsahuje airbagy řidiče a spolujezdce, systémy ABS/ASR lze doobjednat i systém ESP), klimatizaci, sound systém s osmi reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, nebo elektricky ovládaná okna. Model Škoda Octavia RS je nabízen ve čtyřech barvách: v červené Rallye, stříbrné diamantové metalíze, magické černé a žluté lemon za cenu 669 900 Kč. Naši redaktoři byli u oficiálního představení vozu Škoda Octavia RS na maďarském okruhu Hungaroring. Dojmy z jízdy a parametry nové Octavie RS najdete v následujících řádcích.


Se sportovní verzí Škoda Octavia RS vstupuje firma Škoda Auto na zajímavý a velice slibný segment trhu. Zájem o vozidla, která se po technické stránce a především jízdními výkony liší od svých sourozenců, vyráběných ve velkých sériích, všeobecně roste. Jsou určena zákazníkům, kteří jsou orientováni na techniku a výkon vozu. Škoda Octavia RS nabízí individuální a zároveň dynamické vozidlo, přitom ovšem současně splňuje všechny požadavky kladené na provoz v běžném každodenním životě i na nároky rodinného cestování.


Škoda Octavia RS představuje sportovní verzi modelové řady Škoda Octavia, která je jejím logickým doplňkem. Jestliže Škoda Octavia WRC navázala v roce 1998 na stoleté sportovní tradice značky na závodních tratích, pak model RS připomíná tuto slavnou tradici i její pokračování jako sériově vyráběný sportovně laděný vůz pro dynamicky založené zákazníky.
Vozem Octavia RS prezentuje firma Škoda své další schopnosti na poli techniky i designu. To platí především pro motor: výkonem 132 kW (180 k) a maximálním točivým momentem 235 Nm při 1950-5000 ot/min umožňuje turbomotor o objemu 1,8 l dosahovat velmi dobrých jízdních výkonů. Rychlosti 100 km/h lze dosáhnout z klidu za 8 sekund, maximální rychlost činí 232 km/h. Model RS je nejrychlejším vozem, který byl kdy v Mladé Boleslavi sériově vyráběn. Zvýšení výkonu ovšem nemusí bezpodmínečně souviset s výrazně vyšší spotřebou: hodnota 8,0 l/100 km v kombinovaném provozu je velmi příznivá. Pro zajímavost: při rychlé jízdě na Hungaroringu jsme dosáhli průměrné spotřeby 30 l/100 km (dle palubního počítače), což však samozřejmě nemá s běžnou jízdou nic společného.


Vyššímu výkonu byl přizpůsoben podvozek. Ve srovnání s Octavií byl snížen o 15 mm, má sportovní charakter, kotoučové brzdy s vnitřním chlazením a zeleně lakovanými brzdovými třmeny na všech čtyřech kolech a 16palcová nebo na přání i 17palcová kola z lehkých slitin. Jízda "na hraně" na Hungaroringu zcela jasně ukázala jak obrovský rozdíl je mezi 16 a 17palcovými disky. Nižší profil pneumatik u 17palcových kol (205/50) umožňoval podstatně rychlejší jízdu a "soupeři" na 16palcových kolech (205/55) se dali poměrně snadno předjet. Jízdní vlastnosti RS-ka prověřované novináři na Hungaroringu se dají shrnout takto: velmi bezpečné s mírně nedotáčivou charakteristikou, přiměřeně tuhé odpružení pro běžný provoz, výborné brzdy. Do jisté míry je určitým zklamáním absence systému pohonu kol 4x4 se spojkou Haldex a šestistupňové, přímořazené převodovky, které by vozu tohoto charakteru jistě slušely. Otázkou samozřejmě je o kolik by se RS-ko prodražilo. Myslím si však, že alespoň šest rychlostních stupňů si Octavia RS zasloužila.


Škoda Octavia RS se od sériově vyráběných modelů liší odlišně tvarovaným předním i zadním nárazníkem přecházejícím do spoileru, integrovaným spoilerem na pátých dveřích, bočními lištami, koncovkou výfuku z nerezové oceli a nápisem RS. Snížením podvozku a přídavnými aerodynamickými prvky bylo dosaženo velmi příznivé hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu Cx = 0,29. Uvnitř pak zákazník nalezne "kovové" speciální obložení dveří, vkládané tkané koberce v atraktivní barvě, sportovní sedadla s výrazným bočním vedením v kombinaci černá kůže/stříbrná látka a kontaktních plochy pedálů z nerezavějící oceli s pryžovými ploškami proti sklouznutí. Nově použitý tříramenný volant, známý od koncernových sourozenců Seat Toledo/VW Bora má kůží obšitý věnec, rovněž hlavice řadicí páky je provedena v kůži a nese logo Motorsportu.


Sdružený palubní přístroj má odlišně laděný barevný podklad, na který je umístěn stříbrný, kruhový pás, na němž jsou umístěny kontrastní černé číslice a středová konzola je obložena "karbonovým" dekorem. Výbava má vysokou úroveň - patří do ní například dva airbagy, sériově dodávaná elektronická klimatizace Climatronic, sound systém Škoda GAMMA s osmi reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky ovládaná přední a zadní okna.
Model Škoda Octavia RS bude nabízen ve třech barvách: v červené rallye, stříbrné metalíze, černé a žluté.




Petr Barák, Tomáš Zajíček - www.auto.cz