K o n e c      j e d n é     é r y

 

Skončila výroba felicií. Mladoboleslavská automobilka tak přichází o jeden ze svých trumfů v podobě nejlevnějšího automobilu. Štafetu přebírá fabia – ovšem s handicapem 34 500 korun. Pro felicie se u nás ročně rozhodovalo kolem 100 000 zákazníku !

 

Ve chvíli , kdy končí výroba jednoho z nejlevnějších automobilů, leckoho napadne, zda nestálo za to pokračovat ve výrobě a nadále vyrábět jednoduché a levné lidové vozidlo – příkladem může být VW Brouk. Jenže časy se mění. Automobily se vyrábějí ve stále větších sériích. Výrobní linky jsou konstruovány na určitý počet kusů. Po překročení jejich životnosti by se do nich muselo značně investovat. Navíc oproti dobám nepříliš minulých uhání vývoj především díky výpočetní technice doslova mílovými kroky. Zvlášť patrné to je v oblasti bezpečnosti, emisní i antikorozní ochrany.

Jisté je, že by se felicii nevyhnuly investice. Musela by být vybavena například systémem OBD ( systém celkové diagnózy ), který se již vyžaduje nejen na většině zahraničních trhů, ale od poloviny roku i u nás ( jednou jeho součástí je plnění emisních limitů podle normy EU 3 ). Další investice by si vyžádala nutnost obměny pohonných jednotek i skutečnost, že součástí moderních automobilů jsou dnes i v nižší třídě také systémy EDS( protiprokluzový systém ), MSR ( elektronická regulační soustava ) a jiné. A ta se prostě v určitém okamžiku vyplácí vyvinout nový automobil, který je již koncipován s ohledem na nové elektronické vymoženosti a je vyráběn modernějšími a často i levnějšími technologiemi.

Tím ovšem nechceme shodit felicii jako neperspektivní zastaralé auto. O doprodej posledních automobilů si rozhodně automobilka vrásky nedělá. I na trhu ojetých vozidel po nich bude i nadále obrovská poptávka.

Felicia je první automobil, se kterým se Škoda Auto začala více prosazovat na vyspělých zahraničních trzích. V krátké době si vysloužila pověst spolehlivého a bezpečného vozidla. V této souvislosti nutno připomenout například akční model Safe Line, který byl vybaven maximem bezpečnostních prvků použitých v modelové řadě Felicia ( standardní výbava obsahovala dva boční a dva přední airbagy, pyrotechnické přitahovače předních bezpečnostních pásů, ABS ). Po stránce bezpečnosti se tak Felicia stala ve své třídě plně konkurenceschopná i při srovnání s nejvyspělejšími modely ostatních výrobců. K zasloužené chvále felicie dodejme, že velikostí vnitřního prostoru patří dodnes k největším automobilům své třídy.

V březnu jsme využili možnost rozloučit se s felicií. V testovaném voze byl motor o objemu 1,6 l, který pro tuto modelovou řadu tvoří výkonový vrchol. Jeho handicapem je vyšší hmotnost ( kvůli litinovému bloku ) a na daný objem nízký výkon. Naopak  předností je průběh točivého momentu, kterým spíš připomíná vznětový agregát.

Oproti Fabii Combi má Felicia Combi přednost v nepatrně větším zavazadlovém prostoru ( o 20 l ). Po rozložení zadních sedadel lze odhalit další výhodu v podobě ideálně rovné podlahy. Tvar přístrojové desky dodnes poutá svou originalitou.

Naopak k největším přednostem fabie patří špičkové jízdní vlastnosti, nejmodernější elektronický systém přenosu dat Can-Bus ( urychlený přenos dat s minimální počtem vodičů a spojů ), větší nabídka pohonných jednotek a výbav a podstatně bohatší základní výbava, tužší a bezpečnější karoserie. O tom, že se fabia povedla, svědčí i řada národních ocenění za Automobil roku. Nejvíc těší první stupínky v Rakousku, Dánsku a Velké Británii. Cenový rozdíl mezi nejlevnější felicií a fabií je minimální. Přesto je stále hodně zákazníků, kteří z jakéhokoli důvodu nedokáží nebo nechtějí vyspělejší automobil finančně ohodnotit. Pro úplnost dodejme, že s felicií končí také modelová řada pick-up, kterou nahradí koncernový seat.

 

 

                                                                

 

                                                                               

    Autorem je Michal Busta z časopisu AUTOSTYL

 

 

Webmaster – felicie zůstane i nadále mým oblíbeným typem vozu.