Škoda Motorsport

 

V letošním roce slaví Škoda Auto sto let působení v motoristickém sportu. K největším poválečným úspěchům patří vítězství značky Škoda v mistrovství Evropy 1981 v závodech cestovních vozů na okruzích, které bylo v tehdejších podmínkách doslova husarským kouskem.

 

Triumf vozů Škoda 130 RS byl vyvrcholením účasti mladoboleslavských automobilů s motory v zadu v motoristickém sportu. Pro tehdejší Automobilové závody n.p. (AZNP) se stal rok 1964 jedním ze dvou nejvýznamnějších milníků poválečné éry, když z nových továrních hal začaly vyjíždět automobily Škoda 1000MB zcela nové koncepce, tedy s kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem 988cm3 / 33kW (45k), uloženým až na zadní poháněnou nápravou. Tato koncepce, v šedesátých letech oblíbená, přímo vybízela k účasti v motoristickém sportu. Už v roce 1966 vznikly speciální úpravy pro tehdejší skupiny A1, A2 a B5, o rok později jezdila dokonce soutěžní B5 s motorem ze škodovácké formule 3, jehož výkon vzrostl na 66 kW (90k). Automobily Škoda 1000/1100 MB však sbírali úspěchy většinou jen na domácích tratích, i když Václav Bobek mladší, Oldřich Brunclík a Oldřich Horsák získali první body už v Evropském poháru cestovních vozů 1968. O rok později byl Bobek celkově pátý v divizi do 1000cm3. Změnu přineslo zahájení produkce modernizované řady Š100/110 s novou karosérií po celozávodní dovolené roku 1969. 

Václav Bobek mladší se v sezóně 1970 stal nejúspěšnějším okruhovým jezdcem Škody, když po odpadnutí Abta triumfoval v Brně (jeho strýc Jaroslav byl pátý), dojel třetí v Jaramě a pátý v Zandvoortu, aby obsadil celkově třetí místo za Johannem Abtem a Alfredem Faraonim (oba Fiat-Abarth). Nové rozdělení divizí (první do 1300cm3) přineslo vozů Škoda handicap objemu, ale už v Brně se objevily okruhové Š 120S, tedy „stodesítky“ se zvěšeným objemem až na 1295cm3, výkonem 100 kW a chladičem v předu. Čtvrté a páté místo Václava a Jaroslava Bobků byly dílem nad očekávání. Absence brněnských závodů mistrovství Evropy pro přestavbu trati v letech 1973 a 1974 byla dalším zdržením, nicméně ve Velké ceně Brna 1975 třídě 1300cm3 vládly nové vozy 130 RS posádek Žida s Horsákem a Brunclíka s Jaroslavem Bobkem, které dojely čtvrté a páté v absolutní pořadí. Po změně homologačních předpisů se však Škoda 130 RS musela vrátit ke čtyřstupňovým převodovkám ( pětistupňové se nevyráběly sériově ), soustředila se na rallye a mezinárodní okruhy jezdila jen v rámci Poháru míru a přátelství, kde však nenalezla soupeře. Okruhová Škoda 130 RS už měla výkon až 105 kW, karoserii odvozenou z kupé Š 110R s rozšířenými blatníky a novou zadní nápravou s trojúhelníkovými rameny.

Předzvěstí pozdějších úspěchů Škody 130 RS pak bylo vítězství Jaroslava Bobka a Horsáka v Brně 1977 ( do 1300 cm3 ), celého mistrovství 1978 se zúčastnil nejen tým Škoda, ale v zahraničí debutoval rovněž RT Liberec s jezdci Zdeňkem Vojtěchem a Břetislavem Engem. První vítězství pro značku dobyla dvojice Milan Zapadlo a Josef Michl v Brně. Škoda skončila na třetím místě v divizi za Fiatem a vítěznou Alfou Romeo. O rok později už byla za Alfou druhá, Michl už vítězil s Petrem Samohýlem, svůj první triumf dobyli Vojtěch s Engem v rakouském Zeltwegu.

Rok 1980 znamenal spojení obou škodováckých týmů a trojice Zdeněk Vojtěch, Břetislav Enge a Jan Šenkýř vyhrála šestkrát třídu 1300cm3, ale body se přidělovaly jen v absolutní klasifikaci, takže o oficiální titul přišla ( třetí místo celkově za Audi a BMW ). Husarský kousek se jezdcům automobilů Škoda 130 RS ovšem podařil právě před dvaceti lety. V sezóně 1981 se totiž sbírali body v každé třídě zvlášť a nejlepší skóre určilo mistra Evropy. Trojice Vojtěch, Enge a Šenkýř se střídala na dvou vozech, tým manažeroval Václav Bervid. Po šesti vítězstvích Škody 130 RS nejlepšího týmu přišel sedmý triumf trojice Michl, Martinovský a Vaníček na Salzburgringu, který spolu s třetím místem ze Zolderu pomohl k titulu. Škoda 130 RS vyhrála mistrovství Evropy 1981 cestovních vozů se ziskem 152 bodů ( 120 započtených ) před BMW ( 140/120 ), Fordem ( 127/105 ), Audi ( 95 ), Mazdou RX7 ( 92 ), Opelem ( 70 ), Volkswagenem ( 50 ), a Chevroletem ( 47 ). Po sezóně 1981 skončila vozům Škoda130 RS mezinárodní homologace. Dobyly však také řadu úspěchů na závodech do vrchu a v mezinárodních rallye, ale evropský okruhový triumf zůstane největším sportovním úspěchem automobilů Škoda s motory vzadu.

 

 

 

 

                                                                                              Autoři Tom Hyan a Jiří Maršíček z časopisu AUTOMOBIL

 

 

 

Webmaster – škoda, že se tyto úspěchy už tolik neopakují.