Studie Škoda Montreux - český luxus?

       Automobilka Škoda se rozhodla rázně zlepšit svou image, a to představením studie sedanu vyšší střední třídy s názvem Montreux (čti montre). Tato kategorie osobních vozů představuje u drtivé většiny výrobců největší model, a nyní se i škodovka chystá do této prestižní skupiny, která byla donedávna z českých výrobců vyhrazena pouze značce Tatra.

       Podle prvních informací má Montreux přibližné rozměry vozu Audi A6, který je dlouhý 4795, široký 1810 a vysoký 1450 mm. Nová škodovka by měla mít na délku přibližně 4,8 m, na šířku 1,77 m a 1,46 m na víšku. Spočívá opět jako první na zcela nové platformě koncernu Volkswagen s rozvorem 2803 mm (stávající Audi A6 má pouhých 2760 mm). Montreux však za A6 zaostává ve velikosti zavazadlového prostoru, jenž by měl pojmout asi tolik zavazadel, jako menší passat, tedy 475 l. Z toho jasně vyplývá, že hlavním cílem konstruktérů bylo maximalizovat rozměry kabiny pro cestující, k čemuž pomohl i velmi dlouhý rozvor, převyšující o 13 mm kupříkladu ten u Volva S80.

       Škodovka připravuje pod kapotu koncernové zážehové a vznětové motory, základem bude asi benzinový 1.8T/110 kW nebo 2,0/85 kW. Paleta zážehových motorů pak bude pravděpodobně pokračovat šestiválci 2,4 l a 2,8 l s výkony 121 a 142 kW. Přeplňované vznětové motory TDI budou podle našich prvních informací také tři, a to 1.9/85 kW a dvojice šestiválcových jednotek 2,5 l s výkony 110 a 132 kW. Ve špičkové verzi by mohl být později i osmiválec (! ), který byl na ženevském autosalonu představen v Passatu.

       Pokud jde o vzhled konceptu, jedná se o jakousi syntézu typických prvků škodovek, implikovaných do tvarů passatu. Nikdo studii Montreux nemůže upřít ojedinělost, danou obdélníkovou maskou chladiče se znakem Škoda, rozměrnými světlomety (mimochodem s bixenonovou technikou, tedy xenonovými výbojkami jak pro tlumená, tak pro dálková světla) se zaoblenou spodní částí (převzatou z fabie i octavie), a také již typickým tvarem krycího skla zadních skupinových svítilen. Octavii připomíná také masivní sloupek C s charakteristickým zkosením zadního bočního okna. Háček je ovšem v tom, že se velice podobá také tomu u passatu. Zmíněnými prvky také podobnost s fabií a octavií končí a můžeme už jen počítat díly, podobné těm u Volkswagenu Passat. Shodné vytažení blatníků, tvar klik a spodní části pontonu karoserie a co je velmi markantní, je interiér. Ten je vyvedený v atraktivní světlé barvě, která podtrhuje dojem prostornosti a je téměř přesnou kopií passatu, jen zvětšenou na požadovaný rozměr. Tvarově zdařilý volant pochází z Audi A6 a již typické škodovácké prvky jsou hlavice řadicí páky a tvar výplně bočních dveří.

       Oficiální vyjádření k Montreux zní, že jde o koncept, zkoumající zájem zákazníků značky Škoda o vůz této kategorie a jeho tvar údajně ještě není konečný. Všem však musí být již nyní jisté, že Montreux je prototyp nového modelu Škoda a že se na podzim ve Frankfurtu představí sériová podoba tohoto automobilu. Naděje na takové tvarové řešení, které by velkou škodovku odlišilo od svého vzoru jménem Passat, je mizivá. Na druhou stranu je možné, že tato podobnost byla zvolena záměrně, aby se zvedla důvěra zákazníků k tomuto automobilu a je pravděpodobné, že nová generace passatu nebude té současné až tak podobná, aby se zároveň nepodobala Montreux, takže škodovka bude opět svébytná. Bohužel jí už nikdo neodpáře přirovnání "český passat", což by mohlo image značky jako do jisté míry samostatného výrobce ohrozit tím spíše, že fabia i octavia žádný koncernový vůz nepřipomínají. Největší a nejreprezentativnější automobil však bohužel ano.

       A jaká bude cena tohoto automobilu? Podle prvních informací se bude základní cena pohybovat někde mezi 600 a 700 tisíci korun, což je cenová kategorie střední třídy (Opel Vectra, VW Passat, Peugeot 406, Ford Mondeo,...). Nová velká škodovka by tedy měla mít opět velmi dobrý poměr mezi cenou a hodnotou.